Voedingsadvies

Consult: leefstijl- en voedingsadvies

Hippocrates “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”

Hippocrates, de Griekse wijze en geneesheer, die beschouwd wordt als de grondlegger van de Westerse geneeskunde, zei 2500 jaar geleden al het volgende: “Alle ziektes beginnen in de darmen” en “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”. Ayurveda, de nog oudere Indiase geneeskunde, beschouwt het maag-darmkanaal en de spijsvertering eveneens als doorslaggevend voor het hebben van een goed immuunsysteem, voor het algemeen welzijn en voor de geestelijke ontwikkeling van de mens. Dit omdat Ayurveda de mens in al zijn aspecten (fysiek, energetisch en geestelijk) als een eenheid ziet.

Wanneer is voeding goed of slecht?

Omdat elke geboorte constitutie een specifieke stofwisseling heeft, praat Ayurveda niet over goede of slechte voeding maar over voeding die goed of slecht is voor jou persoonlijk. Voeding die slecht is voor jouw persoonlijke constitutie, wordt slecht verteerd en blijft voor een deel in het lichaam aanwezig in de vorm van afvalstoffen. Ayurvedische voedingspatronen worden bij ziekten curatief (genezend) aangewend en werken preventief (voorkomend) bij de gezonde mens. Gepaste voeding wordt verteerd, laat geen afvalstoffen achter en zal op alle niveaus van het systeem doorwerken: fysiek, energetisch en mentaal.

Een voedingsadvies voor welke klachten of ziekten?

Indicaties: verteringsproblemen, darmziekten (prikkelbare darm syndroom), candida, ouderdomsdiabetes, overgewicht, menstruatie- en overgangsklachten, huidaandoeningen, chronische vermoeidheid, depressie, reuma en bronchitis om maar enkele ziekten of klachten te noemen.

Waarom is naast de voeding de leefstijl belangrijk om gezond te zijn?

Om gezond te zijn en te blijven, zijn – naast voeding die bij je past – ook je leefstijl en leefpatronen van essentieel belang. Gedragspatronen als maaltijden overslaan, onregelmatig eten, stress, geen of te weinig beweging, weinig of slecht slapen, je zorgen maken en te weinig ontspannen brengen een mens uit balans.

Voedingsadvies gebaseerd op onder andere pols- en tongdiagnose

De Ayurvedische voedingstherapeut geeft een voedingsadvies dat gebaseerd is op de kennis van de geboorte constitutie van de cliënt, zijn huidige klachten of ziekte en een pols- en tongdiagnose.

Balans = gezond zijn     Disbalans = ziek zijn

Balans

Door te weten wat de eigen geboorte constitutie is of gewoon door zichzelf goed te kennen kan een mens voeding kiezen die goed is voor hem persoonlijk. Dan is er sprake van balans, van gezond zijn en van een goed functionerend immuunsysteem. Uiteraard is naast voeding die bij de persoonlijke constitutie past zijn leefstijl mede bepalend voor zijn gezondheid.

Disbalans

Voor Ayurveda is elke ziekte – zonder uitzondering – de uitdrukking van disbalans. Eet – en gewoontepatronen die de specifieke behoeften van de geboorte constitutie over het hoofd zien, verstoren de balans en zorgen voor het ontstaan en de ophoping van afvalstoffen. Balansverstoringen kunnen licht, matig of ernstig zijn en kunnen op lange termijn ernstige- en/of chronische ziekte veroorzaken. Op lange termijn sloopt de ophoping van afvalstoffen ons immuunsysteem.

Het herstellen van de balans

De taak van de ayurvedisch therapeut is het geven van een voedingsadvies (zie Ayurvedische voedingsleer), waardoor de cliënt zijn of haar persoonlijke balans te herstellen.

Ziek zijn betekent dus voor Ayurveda dat je persoonlijke balans verstoord is.
Met een voedingspatroon dat je persoonlijke balans herstelt en een leefstijl die bij je eigen constitutie past, kun je (weer) gezond worden.